wtorek, 4 października 2011

Kerstin Wartberg - O metodzie Suzuki

Japoński nauczyciel skrzypiec Shinichi Suzuki (1989 – 1998) stworzył pedagogiczną koncepcję, metodę nauczania, którą nazwał Metodą Języka Ojczystego, według której dzieci mogą rozpoczynać naukę już jako 3-4 latki. Metoda ta rozpowszechniła się na całym świecie.

Metoda Języka Ojczystego bazuje na całkowicie naturalnym procesie – nauce języka ojczystego. Jest to powszechny proces, który świetnie ilustruje niezwykły potencjał uczenia się u małych dzieci. Badania naukowe dowiodły, że podświadoma wiedza gramatyczna pięciolatka jest większa niż zawarta w jakimkolwiek podręczniku do nauki języka. Brak odpowiedniej stymulacji we właściwym momencie może oznaczać bezpowrotne utracenie tych możliwości.

Suzuki obserwował uważnie sposób w jaki małe dziecko uczy się mówić, a także rolę matki w tym procesie oraz wpływ całego środowiska. Stało się dla niego jasne, że w nauce języka ojczystego nie może być mowy o niepowodzeniu. Każde dziecko posiada nieprawdopodobny potencjał by uczyć się najmniejszych detali i szczegółów lokalnego dialektu. To zadziwiające, zwłaszcza że większość rodziców nie ma kwalifikacji w nauczaniu języka. Suzuki postanowił stworzyć podobne warunki, w których każde dziecko może uczyć się i odnosić sukcesy. Swą wiedzę czerpał wyłącznie z praktycznych doświadczeń, uważnych obserwacji intuicyjnych działań. Jego główną zasługą było dostrzeżenie wielu ważnych szczegółów rozwoju, które dziś zajmują centralne miejsce w naukowych badaniach: ważność fazy prenatalnej, szczególność procesu nauki mowy i rozwoju zmysłowo – ruchowego, naturalne warunki wczesnego nauczania. Nawet jeśli opinie specjalistów różnią się szczegółami, naukowe badania potwierdzają lwią część spostrzeżeń Shinichiego Suzuki.


Kerstin Wartberg jest nauczycielką skrzypiec Suzuki. Była pierwszą Niemką, która ukończyła kurs nauczycielski w Instytucie Talentów w Matsumoto w Japonii. Później pozostawała w bliskim kontakcie z Shinichim Suzuki i jego żoną Waltraud. Jest autorką podręczników opartych na Metodzie Języka Ojczystego dla młodych skrzypków i ich rodziców.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz