czwartek, 29 września 2011

21 wskazówek przydatnych przy ćwiczeniu z dzieckiem










  1. Nigdy nie pytaj dziecka czy chce ćwiczyć, ale daj mu podjąć decyzje – np. który utwór chce zagrać najpierw

  2. Ważna jest rutyna – znajdź stały element dnia na ćwiczenie, który najlepiej pasuje Tobie i dziecku i trzymaj się go. Może to być na przykład zawsze po obiedzie. Nawet jeśli ten element dnia nie odbywa się o stałych porach, dziecko będzie już przygotowane na to że teraz trzeba poćwiczyć

  3. Nie pospieszaj dziecka, daj mu tyle czasu ile potrzebuje

  4. Rób każdego dnia coś inaczej; zmieniaj zadania, ton głosu itp.

  5. Użyj kreatywności i wyobraźni (zrób sznur korali – gdzie każdy koralik reprezentuje pięknie zagrany utwór, albo literki układające się w słowo „doskonale”)

  6. Użyj telefonu zabawki by nauczyć dziecko palcowania

  7. Czasami postaw dziecku wyzwanie – aby zagrało coś bardzo szybko, wolno, głośno lub cichutko

  8. Rzucaj kostką aby zdecydować ile razy trzeba powtórzyć

  9. 20 poprawnych powtórzeń to minimum żeby się czegoś nauczyć

  10. Powtarzanie starych utworów jest bardzo ważne, aby budować repertuar i doskonalić technikę. W początkowej fazie nauki (zeszyt 1 i 2) powtórki powinny zajmować 50% ćwiczenia. Możesz wybierać utwory do zagrania przez losowanie.

  11. Urządzaj małe koncerty dla domowników i dziadków

  12. Dobre oświetlenie jest ważne, żeby zobaczyć w czym tkwi problem

  13. Prawidłowa postawa jest podstawą dla wszystkich muzyków; jeśli chodzi o małych wiolonczelistów, trzeba zwrócić szczególną uwagę na wysokość krzesełka – stopy mają się całe opierać na podłodze, ale kolana nie mogą być wyżej od bioder; ramiona powinny być ułożone symetrycznie, nie skręcamy się w stronę wiolonczeli;

  14. Zagraj dla dziecka i poproś aby Cię nauczyło

  15. Próby przerywania ćwiczenia powinny być łagodnie ignorowane (zgódź się na tę pogawędkę po ćwiczeniu)

  16. Jeśli dziecko chce zagrać cały utwór nie zatrzymuj go, chyba że go wcześniej uprzedzałeś

  17. Dla bardzo małych dzieci kilka małych sesji ćwiczenia w ciągu dnia jest lepsze niż jedno długie

  18. Unikaj używania słowa „ćwiczenie”, mów „czas muzyki”, „granie utworów”

  19. Rozszerzaj doświadczenie dziecka o uczestnictwo w koncertach i lekcjach grupowych, a także uczęszczanie na koncerty, słuchanie różnorodnych nagrań

  20. Używaj grupy by zachęcić dziecko; lekcje grupowe są świetne dla maluchów; dla starszych dzieci – np. dobra orkiestra młodzieżowa; poza tym uczestnictwo w kursie muzycznym może być świetnym doświadczeniem

  21. Pamiętaj że rodzic ma pomagać a nie krytykować


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz