piątek, 2 października 2015

Wiolonczela w przedszkolu - opis jednorazowego spotkania dla przedszkolaków o wiolonczeli

Dzisiaj razem z Helenką prezentowałyśmy wiolonczelę w jej przedszkolu.
Helena była bardzo dumna, gdy pokazywała im swój instrument (1/16) i podkładkę pod nóżki.

Przedszkolaki dowiedziały się dziś, że wiolonczela należy do rodziny instrumentów smyczkowych, że jest w tej rodzinie tak jakby mamą, tatą jest kontrabas, a dziećmi skrzypce i altówka.
Mówiliśmy też  o tym, że w zasadzie to bardzo przypomina człowieka - ma główkę, nóżkę, szyję i tylko stopkę ma w dziwnym miejscu - bo kończy się nią właśnie szyja, a nie nóżka.
Ma też podobną do człowieka skalę głosu - dzieci nauczyły się rozróżniać dźwięki niskie od wysokich.
Spoglądaliśmy do wewnątrz, aby zobaczyć gdzie jest dusza wiolonczeli i szukaliśmy ukrytych zwierzątek - na wiolonczeli ślimaka, a na smyczku żabki.
Wiolonczela grała raz smutno, raz wesoło i robiliśmy wtedy odpowiednie miny.
Dzieci też bezbłędnie odgadły która grana melodia pasuje do szybko uciekającej sarenki, a która do powolnego żółwia.

Potem pokazywałam im coś, co zawsze bardzo się dzieciom podoba - jakie odgłosy wiolonczela umie naśladować:
-skrzypiąca szafa - przesuwamy smyczek w górę struny g z charakterystycznym zgrzytem
-chrapiący niedźwiedź - podobny zgrzyt na strunie c z jednoczesnym glisem na strunie c i potem zzzz delikatne schodzenie po flażoletach z wysokich rejestrów a
-kosmici - flażolety przesuwając rękę na całej długości struny a
-rekin (okazał się hitem) - temat z filmu szczęki, pamiętacie? na strunie c dwa dźwięki na przemian d pierwszym palcem i es drugim palcem. Można dodać crescendo -  jest groza!zwłaszcza chłopcy byli zachwyceni

Były też zagadki - jakie to zwierzę:
-chrumkanie świni - dosyć szybkie zgrzytanie smyczkiem w górę struny d
-miauczenie kota - na strunie a - krótkie dźwięki ze zjazdem glisowym od dowolnego dźwięku w bardzo wysokim rejestrze do ton niższego
-krowa - glis z flażoletem na końcu na strunie c
-słoń - za podstawkiem arpeggio smyczkiem od struny c do d
-myszka - na strunie a - dowolny bardzo wysoki dźwięk kilka razy
- mucha - długi dźwięk i powolne wibrato na strunie a -  mniej więcej w drugiej pozycji
Potem dzieci wysłuchały preludium z I suity J. S. Bacha.
A na koniec Hela dała każdemu usiąść do jej wiolonczeli i to chyba najbardziej im się podobało:)

Helenka nie chciała nic grać, bo się wstydziła, ale siedziała przy swojej wiolonczelce i z zaangażowaniem podpowiadała dzieciom zwierzęta i prezentowała końskie włosie na smyczku.
I wiecie co? Chwalenie się instrumentem w przedszkolu też jest motywujące. Dziś wieczorem powstała kolejna kompozycja, tym razem o dinozaurach, ale także Hela przegrała sama dla siebie różne utwory, których do tej pory się uczyłyśmy.
Udało mi się uwiecznić "Kropelkę" (tu mamy trochę kłopot z ilością kropelek, powinny być zawsze dwie, ale i tak uważam że jest progres)
oraz ćwiczenie, które nazwałyśmy "zjeżdżalnia" - ma ono na celu głównie oswojenie palców ze strunami no i kontrolę postawy

Kropelka:



Zjeżdżalnia


Ps. te zwierzątka są świetną rzeczą dla dzieci przedkurowych i także sprawdzają się na lekcjach grupowych. Ja z maluchami śpiewam tekst - rodzice także mogą śpiewać, a w miejscu odgłosu zwierząt, słychać niezły zwierzyniec:) Polecam!

A oto tekst którego używamy:
STARY DONALD FARMĘ MIAŁ IAIAO
A NA TEJ FARMIE ŚWINKĘ MIAŁ IAIAO
I CHRUM CHRUM CHRUM
I CHRUM CHRUM CHRUM
I CHRUM CHRUM CHRUM
I CHRUM CHRUM CHRUM
STARY DONALD FARMĘ MIAŁ IAIAO
chrumkanie gramy oburącz trzymając smyczek na strunach
w kolejnych zwrotkach dobrze idą maluchom:
myszkę,
konia (stukanie w gryf śrubką smyczka postawionego na sztrc tam gdzie zazwyczaj gracie pizzicato obok struny c)
i pieska (szczekamy poniżej podstawka na str. c lub g krótkie dźwięki cały czas na dół)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz