czwartek, 29 sierpnia 2013

Co powinni wiedzieć Rodzice Suzuki przed rozpoczęciem nauczania dziecka gry na instrumencie:



Nauka gry na instrumencie wymaga od nich poświęcenia sporo czasu. Wiąże się to z koniecznością bycia obecnym podczas lekcji i prowadzenia zeszytu z notatkami, a także z ćwiczeniem w domu. Kiedy jesteśmy z dzieckiem w domu, warto być gotowym do krótkiej sesji ćwiczenia kiedy ono wykazuje zainteresowanie instrumentem. Można też wpleść je na stałe w rytm dnia.

Nauka gry na wiolonczeli wymaga od Rodziców osobistego zaangażowania. Jeśli coś nie jest do końca jasne na lekcji wskazane jest zadawanie pytań. Także w domu Rodzic powinien znaleźć czas aby usiąść samemu do wiolonczeli, najlepiej dużej, 4/4 ewentualnie do małej wiolonczeli dziecka. Dziecko potrzebuje widzieć, że Rodzic gra i rozwija swoje umiejętności, zmaga się z trudnościami, a nie tylko zagania je samo do grania.
Wskazane jest zapoznanie się z filozofią Suzuki - polecam świetne książki Shinichiego Suzuki :„Karmieni miłością”, http://www.suzuki.edu.pl/sklep
czy też Williama Starra „The Suzuki Volinist:A Guid for teachers and parents” http://www.amazon.com/The-Suzuki-Violinist-Teachers-International/dp/0874876052

Rodzice nie powinni kwestionować znaczenia i przydatności w rozwoju dziecka lekcji grupowych. Kontakt z innymi dziećmi, wspólne granie z rówieśnikami jest wartością, której nie da się zastąpić niczym innym. Uczestnictwo dziecka w tych zajęciach uznawanych za „mniej ważne” ma kolosalne znaczenie dla rozwoju jego motywacji. Zachęcam także do przychodzenia wcześniej lub zostawania po lekcji, aby słuchać lekcji innych dzieci. To także korzystnie wpłynie na motywację dziecka obserwującego oraz obserwowanego.

Podstawą postępu w nauce dziecka jest praca w domu. Na lekcji otrzymujemy tylko wskazówki w jaki sposób pracować z dzieckiem w domu, co jest do poprawienie itp. Nauczyciel nie będzie w stanie pójść dalej z materiałem i  pokazać czegoś nowego, jeśli będzie musiał zwracać uwagę na te same błędy. Trzeba, aby Rodzic i Dziecko dokładali w domu wszelkich starań aby dobrze przygotować się do lekcji. Podobnie duże znaczenie ma słuchanie w domu płyty z nagraniami utworów, których dziecko się aktualnie uczy. Dzięki temu możliwy jest postęp.

W szybko dziejącym się dzisiejszym świecie nastawionym na pieniądze, karierę i sławę często mamy pokusę opędzić się od dziecka jak najszybciej, aby zająć się własnymi sprawami. Jednak poświęcenie mu uwagi, tracenie czasu z dzieckiem jest inwestycją, która musi się opłacić. Metoda Suzuki nie jest zwykłym sposobem na osiągnięcie celu w postaci grającego dziecka. To proces, w którym Rodzic zaczyna rozumieć, że dziecko wraz ze swoim charakterem, zainteresowaniami, stosunkiem do ludzi, jest jego wiernym odbiciem.

Monika Piszczek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz