Shinichi Suzuki twierdził, że wszyscy
nauczyciele Metody Suzuki powinni starać się wdrożyć podczas
nauczania te 10 punktów, które on sam przekazywał szkolonym przez
siebie nauczycielom skrzypiec.
- Sprawą najwyższej wagi jest, aby rodzice i dzieci rozumieli jak ważne jest słuchanie nagrań w domu. Słuchanie jest sprawą podstawową jeśli idzie o rozwijanie muzycznej wrażliwości.
- Nauczyciel musi rozumieć i umieć zaprezentować „tonalizację” uczniom. Chodzi o wydobywanie pięknego dźwięku poprzez znalezienie na strunie „dźwięcznego miejsca” lub innymi słowy idealną czystość tonu każdej nuty, przy którym pojawiają się charakterystyczne wibracje sąsiednich strun. W tym konkretnym miejscu struna najlepiej rezonuje.
- Powinniśmy zachęcać ucznia do ładnej wibracji i uczyć jej, ale dopiero kiedy zlokalizujemy „dźwięczne miejsce”
- Zakorzeniajmy w dziecku poczucie tempa. Nauczyciele powinni pilnować by uczeń utrzymywał muzyczne tempo bez przyspieszania i „gonienia”
- Powinno się cały czas doskonalić intonację . Nie żałuj czasu by wystroić każdą nutę.
- Rozwijanie tryla powinno się odbywać najpierw bardzo powoli, zaczynając od tryli pomiędzy dwoma nutami. Następnie stopniowo przyspieszać i dodawać kolejne nuty, pilnując aby tryl był klarowny. Każda nuta musi brzmieć bez względu na prędkość tryla.
- Już w pierwszych utworach powinno się zwracać uwagę na charakter granej muzyki. Najłatwiej jest wyrazić go przez demonstrację.
- Podkreślać ważność „postawy struny E” dla prawej ręki
- Bardzo ważne jest by poświęcić podczas lekcji uwagę ćwiczeniu w domu. Upewnij się że rodzic zrozumiał co i jak ćwiczyć z dzieckiem.
- Nauczyciel musi być w stanie nauczyć każde dziecko.
William Starr w swojej książce dodaje
jeszcze:
„To ważkie zadania, ale jak
powiedział John Kendall „Dobre nauczanie jest wszędzie takie
samo; wiąże cierpliwość, ciągłe zachęcanie, entuzjazm,
psychologiczną intuicję, biegłość techniczną i muzyczną, użycie
dobrych materiałów i metod i przede wszystkim wyobraźnię.”
z książki Williama Starra „The Suzuki Violinist” s. 17
z książki Williama Starra „The Suzuki Violinist” s. 17
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz